Till senaste kommentaren

Reklamation/utnyttjande av garanti avseende köksblandare

Hej, min Mora köksblandare har, enligt rörmokaren, efter några månaders användning tyvärr gått sönder inuti. Tänker nu reklamera o utnyttja garantin. två frågor:
1) reklamerar jag hela blandaren direkt eller ska man engagera en rörmokare för att demontera och försöka se vilken del som gått sönder inuti och  byta delar?
2) Det är ju hantverkarkostnaden som är det dyraste i sammanhanget.... Står Mora för någon del av kostnaderna för demontering och återinstallation av en ny blandare eftersom den kostnaden ju uppstått pga felaktig/trasig blandare?
mvh
//Mats
Mats Bengtsson Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Mats,

    Har du möjlighet att återkomma med vilken blandare det gäller? Artikelnummer eller bild, samt vad det är som gått sönder?

    Mvh
    Daniel Kundsupport
  • Hej,
    Tack för snabbt svar. Skickar en bild på kranen. Kallvatten kommer med bra tryck, men helt plötsligt efter några månaders felfri användning av såväl kallt som varmt vatten så kommer varmvattnet (när man för handtaget åt ena sidan just för varmvatten) bara i en svag stråle... Då inget verkar konstigt med rören i huset i övrigt (alla rör bytta vid allomfattande renovering inkl helt nytt kök) är gissningen från rörmokare att något i blandaren gått sönder (har dock inte plockat isär blandaren).
    mvh
    //Mats
    Mats Bengtsson
  • Hej,

    En engreppsblandare ger ut det den får in, om du får ett sämre flöde sitter det något i vägen i ledningarna/anslutningslangarna.

    Den vanligaste orsaken till dåligt flöde är att det kommer in smuts/partiklar in i systemet. Allt vatten innehåller partiklar, men har man tex. egen brunn har man oftast en större koncentration. Vid nydragning av ledningssystem är det viktigt att ledningssystemet renspolas noggrant innan installation av blandare för att undvika funktions fel.

    Smuts/partiklar kan även komma även in i ledningssystemet vid ledningsarbete i eller i anslutning till fastigheten där vattentrycket stängs av. När systemet trycksätts igen följer partiklar som lossnat från ledningarna med ut till det första/närmaste tappställe som används.

    Mvh
    Daniel Kundsupport
  • Ok, tack. Enligt dig sitter dessa partiklar alltså i ledningarna eller på "tappställe" någonstans, men inte inne i själva blandaren (då blandaren inte har någon del som kan gå sänder på det sätt jag beskriver) !? Eller kan dessa partiklar du talar om också sätta sig inne i blandaren så att även denna måste rengöras på något sätt?
    mvh
    //mats
    Mats Bengtsson
  • Hej Mats,

    Det händer ganska ofta att när man haft vattnet avstängt i en rörledning under tid för tex en renovering så lossnar eventuella avlagringar/skräp från rörens insidor när vattnet står still eller om rören är tömda och torra, som sedan när man släpper på vattnet igen spolas med fram till blandaren och i och med att blandarens vattenkanaler är mindre än rörens så fastnar då ev skräp i blandaren som kunde spolas med i rören. Den vanligaste är att detta sker på är varm vatten sidan.
    Det exakta svaret på om det är så hos er får man inte förrän man plockar isär blandaren och tar ur keramik insatsen och kollar varm vatten inloppet i den och även att man då kollar inloppet till blandaren.

    Vi skall inte behöva byta hela blandaren för att få igång den igen, utan i första läget måste vi kolla upp flödes vägarna så at dom inte är igensatta.

    Om ni inte vill lämna ut er adress och kontakt uppgifter här i forumet, så mejla in dom till vår service avd. på service@fmm-mora.com så hör vi av oss till er kring hur vi går vidare. Ni kan då i det mejlet skriva att ni haft kontakt med Daniel och Per-Erik i forumet.

    Mvh
    Per-erik



    Per-Erik Kundsupport

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.